Elbilen har tatt Norge og verden med storm, og den er på god vei til å bli den nye folkebilen. Den nye teknologien i elbilen har både fordeler og ulemper, men den byr i stor grad på et enklere og billigere bilhold enn ved en tradisjonell bil. Når man skal kjøpe en ny eller brukt elbil er det visse andre forhold man må ta hensyn til sammenlignet med kjøp av en brenseldrevet bil. I denne artikkelen går vi igjennom noen av de ulike aspektene man bør tenke på om man skal kjøpe en brukt elbil.
Batterikapasitet og batteribytte
Den desidert viktigste og dyreste delen i en elbil er batteriet. I moderne elbiler er batteriet gjerne plassert i bunnen av bilen av hensyn til vektfordeling, og er sammensatt av mange battericeller som er koblet sammen via en datamaskin.
Det finnes mye tvil rundt disse batterienes levetid, og tidligere var mange svært skeptiske til å kjøpe brukte elbiler. Faktum er at batteriene har vist seg å ha langt bedre levetid enn hva man tidligere forventet. Så lenge batteriet ikke har defekte celler eller andre komponenter vil det som oftest ikke være nødvendig å bytte batteri dersom bruken av bilen er innenfor det normale. Det vil si normale kjørelengder, ladevaner og så videre.
Teknologi og ekstrautstyr
Nye biler er fullstappet med teknologi, og elbilen er intet unntak. Vår erfaring er at elbilene ofte kommer med mer teknologi og ekstrautstyr enn deres brenseldrevne konkurrenter. Det er ikke uvanlig at alt fra ryggekamera, navigasjon og avanserte kjørecomputere kommer som standard. Flere biler kommer i tillegg integrert med smarttelefoner.
Med disse systemene kan man koble seg opp på internett i bilen, og benytte seg av sine favorittapper på en måte som ikke påvirker trafikksikkerheten.
Slitedeler og vedlikehold
En elektrisk bil har langt færre bevegelige deler enn en bensin- eller dieselbil. Her er det ingen girkasse eller avansert drivverk. En elbil drives vanligvis av flere motorer som er koblet direkte til hjulene, og dette forenkler bilens mekanikk betraktelig. Man begrenser slitedeler til støtdempere, bremser, hjuloppheng og andre deler som ikke er koblet til motoren eller drivverket generelt.